De dynamiek in de klas begint bij jou.

Ik help onderwijsteams om te kijken naar de groepsdynamiek. We verleggen de focus van het gedrag van het kind, naar de onderstroom in de groep. Wat maakt dat leerlingen zich niet verbinden? Anderen buitensluiten? Te veel of te weinig van zichzelf laten zien? Niet de juiste plek innemen en boven anderen gaan staan?

We kijken ook naar het gedrag van de leerkracht(en). Want als de leerkracht zijn plek inneemt, ontstaat er rust in de groep. Als de leerkracht zichzelf en de leerlingen kan erkennen is er meer ruimte voor liefde. De energie kan weer stromen. 

Herken je dit
in jouw team of klas?

Het onderwijs is topsport. Je staat constant aan.
Misschien loop je tegen deze patronen aan:

Je voelt je machteloos. Ondanks alle interventies blijft het gedrag van een leerling (of een hele klas) onrustig of grensoverschrijdend.

Er is ‘ruis’ in het team. Er wordt veel over elkaar gepraat, maar weinig met elkaar. De samenwerking stroeft.

Je neemt je werk mee naar huis. Je voelt je enorm verantwoordelijk voor het geluk van je leerlingen en loopt op je tenen. 

Rouw of verlies. Er is iets heftigs gebeurd op school (overlijden, scheiding) en het team zoekt handvatten om hiermee om te gaan.

Visie & Aanpak

Systemisch kijken

Ik ben geen externe adviseur die even komt vertellen hoe het moet vanaf de zijlijn. Ik ben één van jullie. Met jarenlange ervaring als gedragsspecialist in het speciaal- en voortgezet onderwijs, spreek ik de taal van de werkvloer.

Ik combineer nuchtere praktijkervaring met systemisch werk. We kijken niet alleen naar het gedrag aan de oppervlakte, maar naar de systemische wetten daaronder:

  1. Erbij horen Wie of wat wordt er buitengesloten in de klas of het team?
  2. Ordening Neemt de leerkracht de juiste plek in t.o.v. de ouders en de leerling? Of ben je onbewust aan het ‘redden’?
  3. Balans Is er evenwicht tussen geven en nemen?
  4. Erkennen. Kan je erkennen wat er werkelijk is?

Door hiernaar te kijken, boren we een laag aan waar échte verandering mogelijk is. Geen pleisters plakken, maar helen.

Altijd maatwerk, afgestemd op jullie vraag

Wat kan ik voor jullie doen?

Voor teams die vastlopen of verdieping zoeken. We doen opstellingen (met het team of over casussen) om de onderstroom zichtbaar te maken. Dit geeft direct lucht en nieuwe inzichten.

Rouw in de klas is ingrijpend. Ik begeleid teams en klassen om verdriet een plek te geven. Niet door het weg te poetsen, maar door het te ‘erkennen’.
“Verdriet is de andere kant van liefde.”

Voor leerkrachten, IB’ers en zorgcoördinatoren. We bespreken casuïstiek vanuit een systemisch perspectief. Waarom raakt deze leerling jou zo? Wat spiegelt hij of zij?

Inspirerende trainingen over thema’s als ‘Systemisch werken in de klas’, ‘Innerlijk kindwerk voor professionals’ of ‘Je eigen plek innemen’.

Het effect van deze aanpak

  • Rust in de groep: Als de leerkracht stevig staat, volgt de klas vanzelf.
  • Minder werkdruk: Je leert te stoppen met ‘dragen’ wat niet van jou is.
  • Diepgang: Je krijgt tools in handen die verder gaan dan het standaard handelingsplan.
  • Verbinding: Het team groeit naar elkaar toe omdat maskers af mogen.